puur onthaasten

Vervolgtraining Hart en Ziel (compassie)

Compassietraining
Het leven laten stromen

 Many people are alive but don’t touch the miracle of being alive    Thich Nhat Hanh

Compassietraining

In de compassietraining worden oefeningen aangeboden  zodat via het ervaringsniveau je hart gemakkelijker  bereikt wordt. Daarom wordt compassie ook wel ‘Heartfulness’ genoemd.

Wie zichzelf liefheeft kan de wereld omarmen.

Compassie kun je dus leren. Het is als kwaliteit in de kiem  van ons aanwezig en vaak overwoekerd door pijn.(oneigenlijke negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf en de ander) Door je actief bezig te houden met compassie oefeningen heel je je eigen hart. Waar pijn kan smelten is er plaats voor liefde.

Concreet

Heb je een mindfulnesstraining gedaan en wil je graag een vervolg? Of het geleerde verdiepen?

De compassietraining is een uitbreiding van de mindfulnesstraining en heeft een vergelijkbare structuur van 8 wekelijkse bijeenkomsten van ca. 2 uur. De kosten zijn € 300 incl Btw.

Kijk in mijn agenda bij het aanbod

De geleerde oefeningen kunnen naar wens ook thuis worden gedaan  maar dit is in tegenstelling tot de basistraining helemaal vrij.

Inhoud van de training

In de training staat het ontwikkelen van mildheid centraal. Deze mildheid naar jezelf en mildheid naar je omgeving vergroot je met behulp van expliciete oefeningen  zoals meditaties, visualisaties, schrijf- en lichaamsoefeningen. Deze oefeningen zijn er om meer warmte, acceptatie, verbondenheid en geborgenheid met onszelf en anderen te ervaren.

Research

Wetenschappelijk onderzoek (Kristin Neff) toont aan dat (zelf-) compassie samengaat met:

  • een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen
  • grotere vaardigheid om met moeilijkheden om te gaan en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen acties (positief /negatief)
  • minder angst om fouten te maken en minder angst voor afwijzing
  • meer zelfrespect en sympathie voor eigen tekortkomingen
  • betere zelfzorg en gezonder eetgedrag
  • emoties met vriendelijkheid  benaderen in plaats van vijandigheid
  • meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme
  • meer sociale verbondenheid
Literatuur 

Frits Koster en Eric van der Brink: Compassievol leven 

Christopher Germer Mindfulness en zelfcompassie 

Kristin Neff :  Zelfcompassie. Stop jezelf te veroordelen 

 

Tagwolk