puur onthaasten

Veelgestelde vragen over mindfulnesstraining

Heeft u andere vragen?

Heeft u een vraag die hier niet bij zit? U kunt deze hier aan mij stellen en ook een vraag bedenken die volgens u goed op deze pagina past.

Afbeeldingsresultaat voor mindfulness

Vragen aan Jacqueline Kleve

VRAAG: Waarom hoor je tegenwoordig zoveel over mindfulness?

Het is nu zo populair omdat mensen er baat bij hebben en de effecten zijn wetenschappelijk bewezen door jarenlange onderzoeken. Er zijn steeds meer mensen die een training gedaan hebben en hierover vertellen hoe goed dit voor ze was. Het is praktisch, toegankelijk en inpasbaar in elk leven. Er komen steeds meer wereldbekende persoonlijkheden in het nieuws met de heilzame werking van mindfulness, van filmsterren tot politici en directeuren van grote bedrijven. Mindfulness raakt uit de zweverige hoek door dat bedrijven en zorginstellingen mindfulness training aanbieden aan medewerkers en aan cliënten.

VRAAG: Hoe werkt mindfulness?

Door je aandacht leren bundelen en richten op specifieke inhouden van je denken, voelen en lichaamssignalen  krijg je inzicht in je onbewuste automatische denk- en handel patronen. Je leert wat afstand te nemen voelt de vrijheid om een andere positie te kiezen ten opzichte van (vaak) beperkende gedachtepatronen waardoor je meer zicht krijgt op hoe je je telkens in de stress jaagt, hoe je jezelf telkens onderuithaalt. Met jezelf maak je ook de mensen om je heen ongelukkig. Door die afstand van gedachten en emoties kunnen dingen je minder raken, en je leert helder kijken en beoordelen wat heilzaam is voor jou en je omgeving.

VRAAG: Kan ik een training vergoed krijgen?

Kijk op www.zorgwijzer.nl/vergoeding/mindfulness

Bent u aangesloten bij VGZ Unive, Umcz, IZA en hebt u een aanvullende verzekering, dan krijgt u de training geheel vergoed als u kampt met burn-out en stressverschijnselen. U hebt wel een doorverwijzing van de huisarts/bedrijfsarts hiervoor nodig. Niet genoemde zorgverzekeraars vergoeden soms een gedeelte.

De werkgever is degene die er baat bij heeft en verantwoordelijkheid voor dat de werknemer niet ziek wordt. Het potje ziektepreventie (zie wet van Poortwachter) en het persoonlijk budget  wordt vaak gebruikt  voor mindfulnesstraining. In overleg is het vaak mogelijk dat uw werkgever het vergoeden van een mindfulnesstraining ziet als een win-win situatie.

VRAAG: Is mindfulness ook geschikt voor  mij?

Waarom zou het niet bij jou werken? Of het effect gaat hebben is ook afhankelijk van je bereidheid om te oefenen. Als je bereidheid er is dan lukt het ook om tijd in te ruimen voor wat echt belangrijk voor je is. Een lichamelijke beperking is geen probleem.

Er zijn contra indicaties: heb je gevoeligheid voor psychotisch worden, drugs/alcohol/pil verslaafd?  Dan is mindfulnesstraining voor jou niet de helpende training.  Kamp je momenteel met een zware depressie? Ga eerst naar je huisarts en overleg in welke fase van je depressie mindfulness ingezet kan worden. Ditzelfde geldt voor een zware burn-out. De juiste timing van het inzetten van mindfulness is  belanrijk. Om die reden is er altijd een intake bij de aanvang van een training om dit samen te beoordelen.

VRAAG: Is het niet zweverig?

De training is zo concreet als maar kan. Het gaat over het hier en nu. Over jou in het hier en nu.  Misschien zijn de oefeningen wat onwennig maar geen reden om dit zweverig te noemen toch. De associatie met mediteren is direct zweverig. Het mediteren wat je oefent in de mindfulnesstraining gaat over niets anders dan volledig aandacht hebben voor de realiteit die je op dat moment. Eigenlijk denk ik dat veel mensen in een zweverige (=onwerkelijke) realiteit leven die ze voor het gemak : ‘down to earth’ noemen. Niet wetend dat ze aan de lopende band zichzelf en de wereld om zich heen be- en veroordelen. Dus wat is zweverig? De training helpt je om om te gaan met de duitdagingen van een druk westers bestaan.

VRAAG: Het klinkt zo vaag , mediteren,  je aandacht oefenen.

Alleen omdat je het niet kent en er negatieve associaties bij hebt. Wat de boer niet kent dat lust hij niet. Verruim de wereld die je op dit moment kent en laat je verrassen hoe de wijsheid van mindfulness je uitnodigt om gelukkig te zijn.

VRAAG: Je zegt dat ik thuis moet oefenen. Dat gaat lastig worden!

Ik begrijp dat mensen vaak een heel druk leven hebben en niet weten hoe ze daar ruimte in kunnen maken. Er zijn veel oefeningen die je kunt doen terwijl je autorijd, terwijl je achter de computer zit, terwijl je de afwas doet of kookt. Bv de 3-minuten ademruimte heeft groots effect en kost weinig tijd.

VRAAG: Wat als ik het al te druk heb, kan dit er dan nog wel bij?

Mindfulness kun je aanleren zonder er extra tijd voor te maken door alleen al je houding te veranderen t.o.v de stressvolle gebeurtenis zonder deze te veranderen. Het wel inruimen van tijd ook al is het 10 minuten is een enorme investering in je gemoedsrust en dus ook voor je omgeving. Geen tijd hebben is ook soms een idee. Prioriteiten stellen betekent dat je 8 weken lang ergens minder tijd voor hebt of maakt dan je nu doet. Daarna kun je dit ‘verlies’ beoordelen op waarde.

VRAAG: Mindfulness, yoga, sportschool of wellness?

Mindfulness is de sportschool voor je geest zodat je blijvend leert om ontspanning en geluk in je leven te brengen, yoga laat je spieren ontspannen en zo ook je geest, de sportschool is gericht op je spieren en alleen je lichaam, wellness dompelt je tijdelijk onder in een ontspannende ervaring daarna gaat de stress en het ongeluk weer verder. Wat je kiest is voor jou op dit moment het meest effectief.

VRAAG: Is het iets voor op het werk?

Ja, de oefeningen en de houdingen die je oefent kun en ga je natuurlijk toepassen in je werk. Door af en toe een pauze in te lassen om kort te reflecteren maakt dat je niet automatisch doorjaagt om je doelen te kunnen halen. Na de korte pauze kun je opnieuw je prioriteiten stellen en het belang van je gezondheid (of een heel team) daarin ook meenemen. De hele werkomgeving plukt vruchten van een enkele medewerker of leidinggever die mindfulness gedaan heeft doordat het werkklimaat verbetert op alle fronten.

VRAAG: Mijn kind is heel druk en nerveus. Is mindfulness geschikt voor kinderen?

Kinderen en pubers hebben moeite concentratie. Slapen slecht, maken zich druk en krijgen hun hoofd niet tot rust.Vaak hoort daar ook moeite met ontspannen bij, of zich ‘positief’ vervelen. Ze zijn doorlopend online, ervaren teveel prikkels en kunnen dit niet goed hanteren ( wie wel?) Er zijn kinder en jongerentrainers gecertificeerd door de Academie voor Mindful Teaching en zij werken met de door Eline Snel ontwikkelde mindfulnessmethode voor kinderen en pubers: De training heet: ‘Aandacht werkt’

VRAAG: Waarom zijn het groepstrainingen?

In de groep kun je elkaar ondersteunen, leren van elkaar, en  merken dat we allemaal deel uit maken van de ‘common humanity’

Voordelen van een individuele training is: Niet iedereen wil in een groep. Het is meer op maat. Een deelnemer is genoeg, je kunt direct starten.

VRAAG: Stel, ik overweeg mindfulness maar weet het nog niet zeker. Wat moet ik doen?

Orienteer je goed op deze site en op andere site’s. Praat erover met anderen die al eens een training gedaan hebben. Merk door wat je aangesproken wordt. Een kennismakingsgesprek met de trainer kun je altijd maken ongeacht je keuze daarna.

 

 

 

Tagwolk