puur onthaasten

Stress

Mijn ervaring als coach en mindfulnesstrainer met cliënten geplaagd door stress

De afgelopen 5 jaar merk ik dat er steeds meer en steeds vaker mensen van 20 tot 35 jaar zich aanmelden voor een mindfulnesstraining. Uitgeput, niet kunnen ontspannen, ziekgemeld.

In mijn 30 jarige praktijk als coach/therapeut merk ik dat er een verschuiving plaatsvind wat de leeftijd dat een burn-out zich aandient betreft. Tot tien jaar geleden was de grens vanaf 35 tot 50 jaar.

Er is steeds meer werkdruk, druk vanuit de sociale media, carriere druk. Het leven gaat 24 uur per dag door. Er is geen natuurlijke grens meer. Bij het wakker worden zijn er mails, whats-ups face-book berichten die vragen om direct antwoorden van jou. Je hebt je nog niet eens uitgerekt, gedouched of ontbeten of de stress loopt al op. Zo ook is er geen knop s’avonds meer. De stress in je hoofd word schijnbaar bestreden door deze om te zetten in berichten of opdrachten uitwerken en verzenden. Hierdoor creer je geen rust en lukt het niet te slapen. ‘Work hard en Play hard .’ de druk om het maximale uit je zelf, uit je werk en uit je vrienden te halen is een bekend motto als ik het hier over heb met deze leeftijdsgroep

Grensvervaging

Voor free-lancers loopt de grens thuiswerken en gezin steeds meer door elkaar heen en nu geld dit ook voor mensen met een vaste baan. Veel ziekte in de gezondheidszorg en het onderwijs. De mensen die de zieken zouden kunnen helpen worden zelf ziek, zodat de druk op collegae toeneemt. Grensvervaging noem ik dit.

Wat kan mindfulness betekenen voor allen die gegrepen zijn door dit monster van Stresssssssss………

Onderscheid tussen burn-out en stress

Het onderscheid tussen burn-out en gestresst zijn is een groot verschil. In de intake voor een algemene 8 weekse mindfulnesstraining besteed ik hier veel aandacht aan. Om te herstellen van een burn-out is een persoonlijke aanpak en aandacht nodig naast mindfulness,  zie het kopje burn-out behandeling.

Mindfulness als ziektepreventie en stress hersteller

Ben je erg gestresst en wil je voorkomen dat er ziekteuitval komt, dan kan het volgen van een mindfulnesstraining heel zinvol zijn. Dit heet dan ziekte preventie. De betaling kan gedeeld of geheel betaald worden door de werkgever of uit het persoonlijk budget. 

De maatschappij is niet in je eentje te veranderen. Wat je zelf kunt doen is meer en meer de sleutel van aandacht leven en doorgeven zodat er in ieder geval een tegenwicht ontstaat. Meer geluk en meer liefde. Een evenwicht waarin meer gezondheid bestaan kan. Werknemers die als gevolg van stressklachten een mindfulnesstraining gevolgd hebben hebben impact op hun werkplek. Het aangeven van grenzen, het beter en effectiever communiceren stimuleert een team om zorgvuldiger met elkaar om te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk