puur onthaasten

Een paar tips bij burn-out

Wanneer ben je burn-out ?

Overspannenheid wordt veroorzaakt door een duidelijke gebeurtenis in het recente verleden bijvoorbeeld tijdlang een zieke collega vervangen en een scheiding doormaken. Bij burn-out ligt het aan een complex van oorzaken over een langere tijd.

De eerste signalen zijn: slecht slapen, vaak en vroeg wakker. Het gevoel van de controle verliezen wat angst en machteloosheid geeft.

De stresshormonen veroorzaken ook lichamelijke klachten zoals hoofdpijn schouderpijn,gewrichtsklachten en grote vermoeidheid.

  • Burn-out

    • Wat er opbrandt is je energie. Een serieuze waarschuwing van je lichaam en geest. /Een harde confrontatie met hoe je door het verleggen van je grenzen roofbouw pleegt op je lichaam. Op een gegeven moment is het op.
    • Je lichaam geeft duidelijke  signalen. Deze signalen waren er al veel langer maar zijn waarschijnlijk telkens genegeerd.
    • Het treft vaak harde werkers, idealisten en of perfectionisten die over hun grenzen gaan zonder dit te weten.
  • Herstel

    • Het leren kennen en vooral ook ervaren waar je grenzen liggen is het begin van herstel.
    • Mindfulnesstraining alleen is niet voldoende om te herstellen van een burnout.
    • De begeleiding van een coach of therapeut kan je helpen om te herkennen welke patronen bij jou tot ontregeling hebben geleid.
    • Hou contact met je werk, blijf zo veel mogelijk functioneren en stem je werkviveau af op je huidige energie in overleg met de bedrijfsarts.Maak ruimte, prive en in je werk door te vertellen over je situatie.
    • Zorg goed voor je zelf,voor je lichaam en je geest.
    • Ga je herstel niet presteren door te snel te willen.
    • Met behulp van je coach leer je je grenzen aan te geven en je piekergewoontes herkennen alvorens deze te doorbreken.
    • Als herstel heeft ingezet kan Mindfulnesstraining dit herstelproces krachtig ondersteunen:
  • Voorkomen van terugval Burn-out

    • met Mindfulness
    • Je leert te ervaren wat rust en stilte is, en hoe dit je kan voeden.
    • Je leert te genieten van je eigen kracht en hoe dit je welzijn vergroot. Dit genieten van het leven geeft balans aan de sterke drang om te presteren waardoor je uiteindelijk meer kunt geven aan jezelf en aan je omgeving (werk) op een gezonde manier

 

  • Niet Burn-out worden!
    • Herken je jezelf in het bovenstaande? De neiging om je grenzen telkens op te rekken., je lichaam uit te putten omdat het moet uitvoeren wat je ‘mind’ vind dat er moet gebeuren. Wacht dan niet op een burn-out.
    • Hoe vroeger je de signalen van overspanning oppikt hoe sneller het herstel.

Mindfulness traint je om met meer aandacht te leven en zo beter voor jezelf te zorgen door de balans te herstellen tussen lichaam en geest.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk