puur onthaasten

Veelgestelde vragen over burn-out

Heeft u andere vragen?

Heeft u een vraag die hier niet bij zit? U kunt deze hier aan mij stellen en ook een vraag bedenken die volgens u goed op deze pagina past.

vragen aan Jacqueline Kleve

VRAAG: Helpt mindfulness bij burn-out?

JK: Jazeker, maar er geldt: mindfulness alleen is niet genoeg. Kom ik bij een intake burn-out problematiek op het spoor doe ik altijd het voorstel indivuele coaching en mindfulness te combineren. Ik heb goede ervaring met de combinatie en bied beide aan.

VRAAG: Waarom coaching?

JK: Burn-out heeft te maken met persoonlijke stressmechanismen. Je kunt daarover veel lezen maar het is belangrijk ze in jezelf op het spoor te komen, zeker als je er midden in zit. Dit lukt over het algemeen niet zonder begeleiding. Het gaat over die overtuigingen en gedachtenpatronen die zo zijn ingesleten dat ze onbewust zijn geworden en een eigen leven zijn gaan leiden. We hebben die allemaal maar krijgen er niet altijd last van.
Burn-out is een symptoom dat je je teveel hebt laten leiden door die overtuigingen en patronen: kortweg: door je hoofd. Het lichaam heeft al lang signalen gegeven dat je niet in evenwicht bent en dit is helaas te lang genegeerd.

VRAAG: En mindfulness?

JK: Mindfulness helpt je om het evenwicht te herstellen tussen hoofd en lichaam. Aanwezig zijn in je lijf geeft een krachtig tegenwicht tegen al het moeten en willen en (ver)oordelen. In de mindfulness heet dat het onderscheid tussen de doe-modus en de zijn-modus.
Mindfulness bestaat uit oefeningen en bewustwording . De oefeningen leiden tot weldadige resultaten. Alleen: zit je midden in je burnout ben je daar eigenlijk niet toe in staat omdat je uitgeput bent. Vanuit die toestand zou je dan alleen nog meer van jezelf gaan eisen. Dat is ziekmakend en werkt dus averechts. Daarom is de individuele en gedoseerde aanpak zo belangrijk.

VRAAG: Wat moet je dan wel doen als je weet dat je in een burnout zit?

JK: Ga eerst naar je huisarts en/of bedrijfsarts. Burn-out is een geheel gangbare diagnose. Het stellen van een diagnose is vaak verhelderend en bevrijdend. De volgende vraag is dan: hoe kom je er weer vanaf? Bedrijven bieden op grond van deze diagnose vaak een coachingtraject aan dat je helpt te herstellen van je burn-out.
Ik bied vaak de combinatie aan in de vorm van een mindfulnesstraining/coaching op maat, gericht op herstel maar ook op preventie, om terugval te voorkomen. Tijdens de training verschuif ik geleidelijk het accent van bewustwording en ontspanning naar oefening en innerlijke activiteit en laat me leiden door nauw aan te sluiten bij het tempo welke het herstel nodig heeft.

VRAAG: Wat zijn de symptomen van burn-out?

JK: Een heleboel! Gevoel van leegheid, moeheid, hoofdpijn, slecht kunnen slapen, je opgejaagd voelen, zere schouders, verkrampingen in bewegingsapparaat en/of spijsvertering, het gevoel dat je eigenlijk de hele dag zou willen slapen, de ervaring dat uit- of bijslapen niet helpt, huilen, negatief depressief denken, op automatische piloot handelen, je niet in contact met de wereld voelen, slechte eetlust of heel veel eten…..

VRAAG: Is dat niet hetzelfde als overspannen zijn?

JK: Tegenwoordig worden de termen veel door elkaar heen gebruikt. Overspannenheid heeft echter meer een link met een directe gebeurtenis zoals een zieke collega en toegenomen werkdruk of een relationele crisis. In de praktijk gaat het vaak mis als er meer factoren bij elkaar komen. In het voorbeeld van daarnet: als ze allemaal tegelijk optreden. Je draagkracht vermindert en je immuunsysteem hapert. Mensen worden dan lichamelijk ziek of kunnen hun taken niet meer aan.
Overspannenheid is dus wat meer situatieafhankelijk. Burn-out is daarnaast meer persoonsafhankelijk en wordt meer vanuit de eigen psyche gegenereerd hoewel de factoren van buiten er natuurlijk toe bijdragen.
Vanwege dit verschil is wat nodig is voor herstel ook verschillend. Bij burn-out is het belangrijker naar jezelf te kijken en ervoor te zorgen dat je het risico op herhaling en terugval verkleint.

VRAAG: Hoe “werkt” burn-out en waarom komt het tegenwoordig zoveel voor?

JK: Er is veel te lezen over burn-out, maar kort gezegd komt het neer op de overmatige aanmaak van stresshormonen door psychische oorzaken waarvan de voornaamste zelf geïnduceerd zijn. M.a.w. we maken onszelf ziek door ons eigen gedrag. Dit gedrag wordt tegenwoordig door tal van factoren om ons heen aangemoedigd en daardoor komt het zoveel voor. Werkdruk, sociale media, “work hard, play hard”  om er maar een paar te noemen. De leeftijd van mensen die met burn-out te maken krijgen is de laatste tijd spectaculair gedaald. Was het  enkele jaren geleden in mijn praktijk nog iets van veertigers of dertigers, tegenwoordig krijg ik met  mensen van begin twintig  te maken.

VRAAG: Hoe lang duurt een behandeling? Kan ik in die tijd werken?

JK: Als ik een beetje mag provoceren: Hoe lang “duurt” gezondheid? Is er tijd waarin ik iets anders doe dan werken? Sta ik mezelf dat toe? Hoe lang duurt het om te leren leven?
De behandeling van burn-out heeft te maken met jezelf toestaan te veranderen of liever: te ontdekken.
Het professionele gedeelte daarvan is afgebakend en bestaat meestal niet uit eindeloze trajecten.
De genezing hangt uiteindelijk van een aantal dingen af die iedereen kan leren.
Iets concreter: leer ruimte te maken voor jezelf en stem je werkzaamheden af op je huidige energieniveau. Welke patronen hebben bij jou tot ontregeling geleid? Waar liggen je grenzen en hoe herken je ze? Kijk op mijn stukje “ Tips bij burn-out”

VRAAG Heb je tips voor de preventie van burn-out?

Mindfulness, echt waar.

VRAAG: Ben je zelf wel eens burn-out geweest?

Nee, maar ik herken wel veel van de stressfactoren waarmee mensen met burn-out zich plagen. Wat ik uit eigen ervaring ken is overspannen raken door een opeenstapeling van levensgebeurtenissen. Zo kreeg ik mijn eerste kind toen mijn vader vrij onverwacht door ziekte overleed en raakte datzelfde jaar mijn relatie, huis en werk kwijt. Ik ken ook de werking van veel eisen aan jezelf stellen maar daar staat tegenover dat ik niet al te perfectionistisch ben. Wat helpt is dat ik al heel lang eigen baas ben en meester ben over mijn werk- leef en woonomstandigheden.
Het sterkste echter is een soort innerlijke blijheid die ik voed door innerlijk werken. Mindfulness was voor mij een soort herkenning van wat ik al deed, alleen methodischer. Innerlijke blijheid, dat is het wel eigenlijk. Je krijgt die niet cadeau maar als je er wat voor doet krijg je het wel cadeau, heel paradoxaal. Je kunt dit dus leren in de combinatie mindfulness-compassie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk